Aussieringens

Alla inlägg under februari 2011

Av Carina Losenborg - 8 februari 2011 15:45

för ett tag sedan som innebar att en vän ville ha hjälp med att lägga upp ett träningsschema för sin hund.

Det är inte helt lätt för det finns mycket man måste ta ställning till. Man kan inte träna en hund hur som helst eftersom deras muskler, leder, ligament och senor inte är uppbyggda precis som våra. För att träna en hund optimalt måste man ta hänsyn till detta. Man måste oxå ta hänsyn till underlaget och till mängden motion så att inte hunden får stressfrakturer.


När man tränar hund hårt en dag måste hunden vila i 48 timmar. Men med att vila innebär inte att den ska ligga helt stilla i 2 dagar utan att den ska röra sig som vanligt. Så har du cyklat, tränat eller tävlat med din hund ska du inte träna den på 2 dagar, då finns risk för att du övertränar hunden och därmed får skador och nerbrytning av musklerna istället för det önskade resultatet. Man kan om man har otur och tränar hunden hårt under lång tid utan vila orsaka skador på ledbrosket och då kan hunden med tiden utveckla atros.


Man ska givetvis alltid se till att hunden är frisk innan man börjar lägga upp träningspass till den. Tänk på att all träning ska ske i samråd med veterinärer och terapeuter. Hunden får inte ha någon infektion i kroppen och inga andra fel såsom blåsljud eller hältor. Man bör låta en massör gå igenom hunden så att man vet att den inte belastar fel utan att man kan träna och få ut så mycket som möjligt av sin träning. Tränar man sin hund hårt bör man varje månad gå igenom sin hund för att se till att muskulaturen hålls lång och elastisk och givetvis för att undvika skador.

Av Carina Losenborg - 8 februari 2011 09:19

Jag sitter just nu och funderar över Tuvas kalas som hon ska ha på lördag, hon fyller ju 9 år på fredag så det blir kalas på lördag. Hon har bjudit hela sin klass och de kommer hem till oss och ska titta på film. Funderar dock på vad de ska titta på, har lite problem med det eftersom alla i klassen inte klarar engelska filmer så måste det vara en film på svenska.

Någon som har ett bra förslag på en film som passar både tjejer och killar, som är på svenska men spännande och gärna rolig :) Svårt eller hur?? :)


Hundarna ligger och tuggar på ben, de är rastade och genomborstade på morgonen, Bus och Beon fäller massor just nu så man måste borsta dem iaf 2 gpnger om dagen om man inte vill dammsuga.



Av Carina Losenborg - 7 februari 2011 14:29

Oro känner jag inför detta med valparna, jag känner mig orolig för första gången och undrar om det blir några valpar. Vet inte varför jag känner så för egentligen tror jag att det blir massor av dem men ändå orolig.

Vill att hon ska bli stor så man kan se det på henne då skulle jag känna mig säkrare och med säkerhet veta men innan dess är det bara en olidlig väntan.


Jag går och tittar på henne varje dag och funderar på om hon är större, mindre eller likadan.. :) suck! Om en vecka kan jag med säkerhet säga om det är några men än är det svårt och det är ju så tidigt.. Många ser det ju inte förrän precis i slutet men jag vill veta nu ..



Av Carina Losenborg - 6 februari 2011 16:45

Idag har jag och Emma varit och tittat på aussievalpar, jättefina små tuffsbollar. man blir allt lite sugen när man ser dem men sedan kom jag ju på att jag får egna så det är ok.

Tuva har varit på Bio med en kompis så jag hämtade just henne, ikväll blir det ite mat oxå. Mat som vi alla gillar - klyftpotatis, biffar och mögelostsås.. detta är enormt gott, Tuva älskar det o vi andra oxå.


Imorgon har jag en ganska lugn dag så jag tänkte att jag ska ge mig ut i skogen med hundarna. Hoppas på att det har försvunnit tillräckligt mycket snö så att man kan gå utan problem annars får det bli en tur inne i stan :)


Av Carina Losenborg - 5 februari 2011 15:59

med en ny design.. gå gärna in och säg vad ni tycker om den nya??

www.friskhund.se

Av Carina Losenborg - 5 februari 2011 14:20

Vad roligt det är att träffa valpköparna! I dag har jag haft besök av 2 familjer som vill ha en valp nu i vår och det var jätteroligt!
Kul när man känner att dessa kan jag verkligen tänka mig att sälja till och man inte känner att det känns jobbigt utan bara bra!


Hundarna är nu helt slut, det är jobbigt att träffa en massa nya människor och försöka göra ett gott intryck :) Att bli klappad på är jobbigt eller hur :)


Jag ska nu ta det lugnt resten av dagen och se om jag kan plugga lite på det jag måste göra annars ska jag göra så lite som möjligt för imorgon ska jag och Emma åka och titta på valpar, små 8 veckors aussievalpar. De kommer att vara underbara.

O så klar titta på HV ska jag göra idag oxå :)

Av Carina Losenborg - 4 februari 2011 13:47

När jag vaknade i morse så trodde jag inte mina ögon, snö, suck!! Inte nu igen, jag som vill ha vår, hundarna skuttade iaf ut glatt och började leka.. Hmm jag gick och skottade av bilen och när jag sedan skulle gå in igen så kom alla hundarna upp på trappan med mig, då vänder sig Beon om snabbt och ska springa ner igen för att leka med Bus. Han lyckas då smälla i mitt knä med hans huvud, jag trodde mitt knä gick av.. Det gjorde djuriskt ont.. Haltade in och gjorde mig och Tuva iordning och följde med henne ner till skolan, på väg hem så är det isgata med snö över som jag inte ser så vad händer då jo jag trillar på samma ben där jag redan hade ont. Så nu är jag öm och stel i hela höger sida från midjan och ner till knät. Värker som bara den.. Kul :( NOT!!


Iaf så har hundarna fått springa av sig och vi har varit hemma hos mamma en sväng. Nu sitter jag och jobbar med min dator i sängen, bästa stället när man har ont. :)

Av Carina Losenborg - 3 februari 2011 18:58

Har de senaste dagarna insett att någon av hundarna fäller och det är inte lite heller, jag tittade lite extra på Beon och insåg snabbt att det var han så fram med borsten, kammade ur en helt ny hund. Det var tom så att Tuva funderade på om hon kunde skapa en ny liten hund av allt hår. Det blev en hel kasse full.

Sedan var jag ju tvungen att dammsuga hela huset för att få bort allt som han hade tappat.

Det tråkiga med fällande hundar är att kammar man dem inte varje dag under denna period så blir det inte kul inne men all annan tid är det ju helt ok. De fäller inte speciellt mycket utom dessa fällningsperioder.


Sitter med min nya dator i sängen och väntar på att klockan ska bli lite mer, jag vill verkligen gå och lägga mig, är jättetrött! Trött efter dagens utmaningar. Har varit en riktigt ansträngande och jobbig dag.

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Om Bus nu är dräktig hur många valpar kommer hon då att få??
 1-2 st
 2-3 st
 3-4 st
 4-5 st
 5-6 st
 6-7 st
 7-8 st
 8-9 st
 9-10 st
 fler än 10

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards