Aussieringens

Alla inlägg under december 2011

Av Carina Losenborg - 30 december 2011 14:43

Jag kände att jag behövde träna lite mer med hundarna så jag tog med mig Bus ut i skogen, med mig tog jag en kort liten apportpinne. Sedan tränade vi på att söka rätt på den i skogen. Först så förstod hon inte riktigt vad hon skulle göra men snart så kom hon på det och oj vad roligt hon tyckte det var.. dock blev vi störda av en annan hund där husse absolut tyckte hans hund skulle få träffa min.. suck.. har träffat på honom innan o han släpper bara fram sin hund utan att fråga.. suck igen..

Iaf så gick vi sedan lite fot och tränade på sättande undergång, hon är duktig min lilla vän.. Hon fick träna lite på fjärren oxå innan jag gick hem och bytte hund till Bimbo.


Med Bimbo körde jag apportering och oj vad duktig hon har blivit på det, nu plockar hon apporten direkt utan lek och kommer snabbt och bra med den. Sedan körde vi inkallning med ställande och det gör hon oxå bra men behöver bli bättre, hon tar några steg för mycket men det kommer..
Sedan tog jag o testade henne på ett vittringsapportering, lade ut 6 pinnar varav en som jag hade tagit i, hon springer ut och nosar på alla och tar den rätta och kommer med den :) Så duktig hon är min skatt!!


Är så nöjd med hundarna idag!! de jobbar bra och visar verkligen framfötterna, det är roligt att träna när man ser att det ger resultat, så nu har jag ännu mer ångest över vilken hund jag ska anmäla o till vilken klass.. Jag ska ju anmäla till Forserums BK den 12 Feb men vet inte vilken hund jag ska ta o i vilken klass..

Bus kommer vara klar i 2:an tills dess (hon är anmäld till 3 st klass 2 tävlingar) Så henne skulle jag kunna anmäla antingen till 2:an eller chansa att vi är klara o anmäla henne till 3:an. Eller så tag jag Bimbo som jag oxå kan tävla i båda 2:an och i 3:an.. svårt det där.. Vill ju inte tävla båda eftersom det gör att jag inte kan koncentrera mig på en hund utan blir splittrad. varje gång  jag har tävlat 2 hundar har det gått dåligt..


De momenten som Bus inte har tränat så mycket på i 3:an är vittringsapporten, sättande under gång och fjärren. Men om hon klarar 2:an i jkpg den 20 jan så kan jag ju anmäla henne till 3:an för då har vi ju en månad på oss att träna in det.. eller??? Visst är jag knäpp?? ;)

Av Carina Losenborg - 30 december 2011 11:56

Idag var det dax att köra rapport igen :) Vi började med Bimbo..

Hon var enormt pigg och allert idag och vi startade med en sträcka i skogsmark, hon fick springa den 3 gånger och sedan flyttade jag mig för de sista skicken gick då en bra bit i en uppförsbacke, hon gick som en klocka, dock var hon taggad och ville gärna tjuvstarta men med tanke på att hon har vilat ett bra tag på är jag så nöjd med henne, hon hade energi och vilja och det är allt jag kan begära av henne just nu, nu måste vi bygga kondition.


Bus- fick gå samma sträckor som Bimbo men idag lät vi henne jobba självständigt, vi ropade eller hjälpte henne inte och hon klarade sträckorna kanon!! Hon sprang som om hon aldrig gjort annat..

Sedan gjorde vi 2 st personsök med henne, hon fick först leta reda på Lena och det löste hon jättefint och sedan fick jag gå o gömma mig, hon vädrade i luften och tog söken jättebra!! Hon fick idag jobba på att klara sig själv att inte vara beroende av mig o Len a för att hjälpa henne och det klarade hon galant! Hon behöver stärka sitt självförtroende och lära sig att jobba självständigt..


Är så nöjd med hundarna och i em blir det först besiktning av bilen och sedan ska jag ta och träna lite lydnad med dem. Ska ta och sätta igång Bimbo nu oxå. Bimbo kommer jag dock bara att köra apportering och fjärren med ett tag så att hon kommer igång o jobba, Bus ska jag köra vittringsapporten med och vanlig apportering. Rutan behöver båda köra oxå :) men det ska vi ta som en lek och få dem att älska den.. Bus är riktigt duktig på rutan men bimbo gör den bara när hon känner för det.. o jag vill att hon alltid ska känna för det..



Av Carina Losenborg - 29 december 2011 18:12

Dagen började med en lite lydnadsträning med Bus i Forserum, dock höll vi alla på att blåsa bort.. Det var ibland så att man fick hålla i sig och min ruta blåste bort :(

Iaf så tränade vi en hel del fot, positioner och sidoförflyttningar, som hon gjorde bra, jag ska bra få henne att förstå att man inte behöver hoppa bakåt utan kan gå bakåt. Hon tar kängeruhopp när man ska backa..

Rutan körde vi bara en gång innan den blåste bort men det gick jättebra.

En plats gjorde vi och den gick som vanligt bra men sedan gjorde vi sittande i grupp och Bus har problem med att hon inte håller tassarna stilla, måste träna mer på detta.. Hon vill gärna sitta med en tass i luften..


Vi gjorde även en del apporteringar och jag har jobbat på dem här hemma oxå. jag vill att hon ska plocka apporten på ett anorlunda sätt än honn gör idag så nu vill jag att hon ska ta den och vända samtidigt, o går jag ut och lägger apporten och läggr den med kortsidan mot mig så plockar hon den korrekt.. vi fortsätter att träna på detta


Hoppet körde vi oxå. hon ville skälla men vi fick bukt med detta och hon hoppar så bra min lilla skatt.


Sedan har jag haft besök av Maria och Andreas som kom för att hämta Falco. Alltid lika roligt att se er .) Och vi ses ju snart igen! Fredrik kom oxå förbi för vi hade bestämt att vi skulle ut med hundarna i detta underbara väder och ta en promenad..  Vi fick en blöt och vindig promenad men det var härligt iaf och det är alltid lika kul att träffa Fredrik, Flinga och Inka :)


Jag har även tränat lite med Bimbo nu ikväll både hon och Bus fick lite inneträning i form av apportering och fjärr, Bimbo är enormt taggad så jag ska ta och sätta igång henne så att hon kan tävla hon oxå :) Vill ha upp henne i elit :)


Imorgon blir det rapportträning och en bilbesiktning :) Ska bli riktigt kul att se hundarna springa igen :) De behöver alla träning de kan få men jag var enormt nöjd med dem på deras förra träning då de inte tvekade en sekund utan sprang riktigt bra..

Av Carina Losenborg - 28 december 2011 14:37

Idag samlades vi ett helt gäng för att träna lite lydnad i Forserum. Alltid så roligt när man är ett helt gäng som tränar tillsammans.

Jag körde alla momenten i lk 2 och även en budföring och jag är så nöjd med Bus. Dock märker jag att jag har tränat för lite för hon var supertaggad. men nu blir det en massa träning fram till den 20:e då vi ska tävla..


Platsen - låg hon lika fint som alltid! 3 minuter utan problem.

Foten- lite skällig och hoppig men det gör över när man har tränat henne lite, hon är enormt följsam och villig att följa så jag är inte det minsta orolig för det momentet.
läggande under gång- gör hon kanonfint.

inkallning- inga problem.

fjärren- inga problem.

hoppet - där gav hon ifrån sig ett skall när hon hoppar ut men jag vet att det försvinner när man har tränat upp henne.

Apporten - leker med den när hon ska ta den men kommer fint med den. Jag får ta det avdraget, jag var dock glad att hon var tyst. det brukar hon inte vara utan brukar ha ett startskall.

Rutan- den är jättekul, dit springer hon glatt och sedan har vi dragkamp med trasan där och det tycker hon är jättekul!

Metallapporten- hämtade hon fint 1:a gången men sedan var den lite otäck men hon hämtade den 3 gånger och vi slutade med en jättebra apportering.

Budföring- jättebra, hon springer snabbt och bra fram och tillbaka och väntar snällt på kommandot.


Jag är hemskt nöjd med henne hon är lyhörd och trevlig att träna med. Hon behöver dock träna mer innan tävlingen inte för att hon inte kan kommandona utan för att hon ska kunna koncentrera sig och så att vi får bort skallen.


Imorgon blir det en ny träning på forserums bk och på fredag ska vi köra rapport :) sedan blir det till att träna varje dag så att vi känner oss redo för den 20:e :)

Av Carina Losenborg - 27 december 2011 12:57

Idag åkte jag och hundarna ut till Barnarp för att träna rapport. Vi träffade upp Kickan med Chilli och Lena. Först lät vi hundarna springa av sig lite innan vi satte igång och träna.

Bimbo fick ta första passet och hon fick en lång sträcka som hon klarade galant. Hon sprang 4 sträckor med bra tempo så jag är enormt nöjd med henne. Bus fick spinga 6 sträckor som var lite kortare. Hon sprang kanon på alla hon oxå så jag är såååå nöjd med mina hundar. Sedan fick även Chilli prova på att springa mellan mig och Kickan. Hon är så duktig lilla stumpan :)

Sedan tog jag och Kickan en lång skogspromenad med alla 4 hundarna, Bimbo, Bus, Falco och Chilli, de sprang och busade och hade så roligt allihop.. Så skönt för nu är de enormt trötta och utslagna.


Är så nöjd med mina hundar och det är så skönt att de vet vad de ska göra när täcket kommer på.


Jag måste dock ta och träna lite lydnad med bus någon dag. hon behöver träna mer på rutan innan den 20 :e när vi ska tävla 2:an.. det ska bli riktigt roligt att se hur bra hon klarar detta, hon borde klara det med glans men man vet ju aldrig. Men hon är anmäld till 3 lydnadstävlingar framöver, även en appell och en agilitytävling så vi har lite att jobba på :)

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Om Bus nu är dräktig hur många valpar kommer hon då att få??
 1-2 st
 2-3 st
 3-4 st
 4-5 st
 5-6 st
 6-7 st
 7-8 st
 8-9 st
 9-10 st
 fler än 10

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards