Aussieringens

Alla inlägg den 5 februari 2014

Av Carina Losenborg - 5 februari 2014 11:22

Är vi människor elaka av naturen eller vad är det som gör att människor känner att de behöver attackera, hota, slå eller likande både mot djur och människor??
Vad är det som gör att många känner sig så hotade av andras framgång? 
Att ta ställning för eller emot något.. är det bra?? Ja absout ska man ha sina principer men man måste oxå förstå att alla inte delar ens egna tankar och åsikter.

Hatar när människor gör illa barn eller djur, de kan inte försvara sig men kan alla vuxna människor det då?? Är det någonsin ok att uttrycka starka känslor mot människor man inte känner eller ha mött?? Att hänga ut, förtala och hata människor man inte känner o inte gjort något fel mot dig??


Min bror lärde mig något när jag var ung som har fastnat hos mig.

Han började en ny klass där det gick en tjej som absolut inte var populär, hon var konstig och stack ut. Ingen umgicks med henne och det gick massor av rykten om henne på skolan (jag gick på samma skola). Ska tillägga att det var på gymnasiet.

Min bror började iaf umgås med henne och när jag frågade sa han att han tänker inte ha förutfattade meningar om henne utan man ska alltid bilda sin en egen uppfattning. Bara för att andra tyckte hon var konstig så behövde ju inte han göra det..
Han var stark nog att gå emot strömmen och detta har fastnat hos mig, det är så den bra människan gör. Vågar gå emot strömmen och bilda sin egen uppfattning inte lyssna på rykten och löst skvaller..
Jag försöker leva efter detta och jag vet att min bror gör det.. man vet aldrig hur och vad som har hänt den människan för att den ska bli som den är..

Har många gånger diskuterat med min dotter om detta.. att man ska försöka förstå och sätta sig in i andra människors känslor och först då kan man förstå varför en människa agerar som de gör.. Styrka är inte att vara elak och skallra om andra utan att våga vara den man är i mot och medgång! Att våga stå på den svagas sida, våga vara den man är och att respektera andra människor för deras åsikter och att kunna förlåta.


Nu menar jag inte att man ska ha förståelse för människor som begår hemska brott mm, kan kan ha i åtanke att de förmodligen inte föddes elaka men vem vet.. givetvis är inte alla människor onda eller goda utan de flesta försöker nog så gott vi kan men jag tror i dagens samhälle där vi matas med information (både falsk och riktig) är det svårt att bilda sig en bra åsikt om rätt och fel.. 


Med detta inlägg vill jag inte säga att jag är en perfekt människa på något sätt, det är bara ett sätt att få ordning på mina tankar och känslor.. Ibland är det skönt att få skriva det man tycker och få känna att man har en åsikt som räknas den oxå..


Till sist måste jag ta upp en sak till.. jag ser ofta folk i min omgivning som t ex lägger ut valpbilder, bilder på saker de gör mm på t ex facebook och så är det alltid någon som måste kommentera med en sur elak kommentar.. varför?? Vad är det som gör att man måste ge gliringar?? Om man nu har ett problem med bilden eller likande så kan man väl ta det med personen i fråga?? Varför lägga upp dessa taskiga kommentarar?? Vad är det som driver människor att göra sådant?? Har man en dålig dag och måste ta ut det på någon?? Är man bitter för att någon man känner har det bra?? Är man helt enkelt avundsjuk?? 
Avslutar med ett par ord som alla borde leva efter!!

OM du inte kan säga något snällt kanske du inte ska säga något alls!!

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Om Bus nu är dräktig hur många valpar kommer hon då att få??
 1-2 st
 2-3 st
 3-4 st
 4-5 st
 5-6 st
 6-7 st
 7-8 st
 8-9 st
 9-10 st
 fler än 10

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards